Prihlásiť

Predíďte detským úrazom počas prázdnin

Na letné prázdniny a dovolenky sa väčšina z nás celý rok teší, ale toto obdobie býva z hľadiska úrazov a najrôznejších poranení u detí rizikovejšie ako zvyšok roka. Buďme preto na svoje deti opatrní a dávajme na ne pozor. Niekedy to môžu byť síce len odreniny a pomliaždeniny, ale často to bývajú aj zlomeniny, poranenia očí alebo úrazy hlavy.

Štatistiky potvrdzujú, že práve letné mesiace sú na zranenia detí najrizikovejšie. Dôvodov je celý rad: neopatrnosť a preceňovanie síl napríklad pri pobyte pri vode, športové aktivity (cyklistika, plávanie, inline korčule…), nedostatočný dozor, ale aj únava a pretiahnutie. Bolo preukázané, že k úrazom dochádza častejšie, pokiaľ je organizmus už unavený a zhoršuje sa nielen koordinácia pohybov, ale aj predvídavosť pred možným vznikom úrazu.

Pre každú vekovú kategóriu detí existuje určité spektrum úrazov, ktoré sú pre daný vek charakteristické a dochádza k nim najčastejšie. Napríklad topeniu hrozí najviac deťom do štyroch rokov, zraneniu doma alebo na záhrade zase predškolákom, školáci si často privodia zlomeninu. Ako úrazom detí predchádzať? Dozor a ochranné pomôcky.

Deťom chýba, na rozdiel od dospelých, predvídavosť, nedokážu odhadnúť vzdialenosť, výšku, na čo stačí, nemajú potrebné koordinačné schopnosti ani skúsenosti, aby domýšľali dôsledky svojho správania.

Úrazová prevencia by preto v čase prázdnin mala byť zameraná okrem iného na dôsledné používanie ochranných pomôcok, ako sú prilby, chrániče kolien alebo zápästia, kvalitné okuliare alebo vhodná obuv pri športových aktivitách. Nezabráni síce vždy pádu alebo úderu, ale podstatne zmiernia ich následky.

Dôležité pravidlá prevencie letných úrazov

  • pri športe, najmä cyklistike a inline korčuľovaní, dbajte na dôsledné používanie ochranných pomôcok (helma, chrániče, okuliare)
  • zdôrazňujte deťom a strážte ich, aby nikdy neskákali do plytkej vody alebo vody, ktorú nepoznajú
  • dĺžku trás peších alebo cyklo výletov voľte primerane veku a schopnostiam detí
  • vysvetľujte deťom, že nesmú trhať a jesť žiadne plody, či už na záhrade alebo v lese alebo parku, ktoré nepoznajú, hrozí otrava
  • venujte pozornosť technickému stavu kolesa (zjazdená vzorka, brzdové lanká), prípadne inline korčulí (zjazdené či uvoľnené kolieska či brzdička)
  • nenechajte deti zbytočne riskovať, občas majú rôzne divoké nápady
  • dbajte na dostatočný pitný režim ratolestí
  • majte deti pod dohľadom, tie menšie strážte nepretržite

Zdroje: 1

Ďalšie články z nášho blogu

Happylife

„Spoločnosť HAPPYLIFE pôsobí na slovenskom trhu od roku 2009. Našou snahou je vytvárať unikátne a chutné produkty z kvalitných surovín. Zameriavame sa najmä na kategóriu „free from“ – tz. bez gluténu, bez laktózy, bez pridaného cukru atď.

Eko topánky

Životné prostredie, a teda ani planéta, nie sú v najlepšom čase. Spoločnosť Ekotopánky sa aktívne podieľa na zvyšovaní povedomia a spájaní síl s cieľom zabezpečiť lepšiu budúcnosť. Pracujú na tom prostredníctvom ponuky výrobkov od značiek, ktoré svoju environmentálnu filozofiu preklopili do svojich výrobných procesov.

Viete koľko vody denne zjeme?

Podľa organizácie GRACE Communications Foundation tvoria potraviny, ktoré jeme, dve tretiny celkovej spotreby vody. Ako je to možné? Jednoducho! Musíme totiž vziať do úvahy druhotnú spotrebu vody, tzv. „virtuálnu vodu“, ktorá sa spotrebuje na výrobu potravín. Ale samozrejme nielen potravín, ale aj oblečenia atď.