POSILNITE SI IMUNITU POČAS CHLADNÝCH DNÍ

rsz_orange-2.jpg

 

Počas chladnejších a daždivejších dní je obranyschopnosť organizmu vystavená nadmernej záťaži. Naše telo treba pripraviť na sychravé počasie a doplniť si zásoby vitamínov a minerálov. Základnou funkciou imunitného systému je obrana proti cudzorodým látkam a proti infekcii. Schopnosť odolávať najmä vonkajším faktorom sa vyjadruje mierou imunity, ktorú človek môže zdediť. Vtedy je reč o prirodzenej, čiže o vrodenej imunite, za ktorú vďačíme našej genetike. Na druhej strane hovoríme o imunite získanej, čiže adaptívnej. Je to schopnosť organizmu adaptovať sa v nových podmienkach. Imunitný systém sa vekom vyvíja a je úzko spätý s nervovým systémom. Na imunitný systém vplýva mnoho faktorov, ktoré ho narúšajú. Medzi hlavné faktory patrí stres, znečistené životné prostredie, jednotvárna strava, nedostatok spánku, časté užívanie antibiotík, fajčenie a alkohol. Oslabený organizmus sa môže prejaviť celkovým pocitom únavy, zníženou obranyschopnosťou, častými vírusovými, bakteriálnymi a plesňovými infekciami alebo zhoršeným hojením rán.

ČO OSLABUJE IMUNITU?

V súčasnosti trpí oslabenou imunitou každý tretí človek. Na posilnenie imunity pozitívne vplýva napríklad otužovanie. Ideálne je s ním začať už od malička, pomáha aj sprchovanie sa vlažnou vodou a časté prechádzky v zimných mesiacoch. Asi 60 až 80 percent imunitných buniek sa nachádza v črevách, preto je dôležitá vyvážená a zdravá strava. Črevná mikroflóra spolu s črevnými povlakmi vytvára takzvanú prvú imunitnú bariéru, preto by strava mala byť vyvážená, s vysokým podielom ovocia, zeleniny, celozrnných produktov a bielkovín. Dôležitý je aj pitný režim, vyhýbajte sa sladeným nápojom a radšej siahnite po čistej vode, po ovocných alebo po zeleninových šťavách. Odporúča sa piť aj bylinné čaje, hlavne zo šípok, z bazy, z rakytníka, zo zázvoru a z echinacey.

DOBRÁ RADA NAD ZLATO

Veľmi dôležitý je aj spánok, ktorého si treba dopriať čo možno najviac. Bez kvalitného spánku nie je možné zabezpečiť dostatočnú regeneráciu celého organizmu vrátane imunity. Snažte sa vo svojom živote eliminovať stres. Dlhodobý stres a negatívne emócie prispievajú k oslabeniu imunity. Skúste spomaliť, meditujte, hrajte sa s deťmi a viac sa smejte. V neposlednom rade je to aj aktívny pohyb. Stačí denne 30 minút aktívneho pohybu, najlepšie na čerstvom vzduchu. Pohyb a cvičenie zvyšujú počet prirodzených protilátok u detí a aj u dospelých.

ČO PROSPIEVA NÁŠMU ZDRAVIU?

Vitamín C je dôležitý vitamín a antioxidant na posilnenie organizmu a pre správne fungovanie imunitného systému. Vitamín D3 je nielen potrebný na správne vstrebávanie vápnika a fosforu a na zachovanie zdravých kostí a zubov, ale pozitívne ovplyvňuje aj imunitný systém a zohráva dôležitú úlohu v delení buniek. Selén a zinok chránia telo pred škodlivými vplyvmi, bojujú proti infekciám, posilňujú imunitu a obnovujú tkanivá v tele. Vitamíny skupiny B všeobecne pomáhajú udržiavať predovšetkým správne fungovanie metabolizmu, teda proces látkovej premeny v tele. Vitamín A je silný antioxidant, ktorý lieči zápaly v tele, podporuje funkcie imunitného systému a obnovuje tkanivá. Hliva ustricová, presnejšie jej výťažok betaglukán, je látka, ktorá zvyšuje odolnosť proti baktériám a vírusom. Probiotiká majú veľký význam pre správne fungovanie imunitného systému a pre stav nášho tráviaceho traktu. Echinacea, presnejšie extrakt z tejto rastliny. Hlavným účinkom je podpora produkcie buniek imunitného systému. Rakytník, rakytníkový olej prispieva k prirodzenej obranyschopnosti organizmu, podporuje metabolizmus, znižuje únavu.

rsz_smoothie-1578253_1920.jpg

 

PRIPRAVTE SI SMOOTHIE

Mrkvovo cviklové smoothie je nielen ideálnym štartom do nového dňa, ale aj zdravý nápoj, plný šťavnatých vitamínov. Cvikla napomáha k pevnosti väzov, pružnosti ciev a ovplyvňuje tiež kvalitu nechtov a vlasov. Obsahuje dôležité prvky ako sú železo, meď, zinok, jód, horčík, mangán a kremík. V mangu sa vyskytuje až 16 druhov karotenoidov, ktoré spolu s vtamínom C a vitamínom A podporujú imunitný systém. Mrkva je plná antioxidantov a vlákniny. Mrkva je bohatá aj na vitamín C, vitamín D, vitamín E, vitamín B9, Vitamín B5, pektínové látky a silice. Čo budete potrebovať?
2 ks cvikla (môže byť aj predvarená)
2 ks mrkva
1 celé mango
1/2 citróna, prípadne pomaranč
voda
Dobrú chuť!